Medewerkers motiveren lijkt eenvoudig - in theorie. Maar hoewel het concept van motivatie zelf eenvoudig is, is mensen motiveren in de praktijk veel lastiger. Dit Harvard Business Review artikel legt uit waarom de "wortel & stok" aanpak niet werkt.
Wat kunnen we als leiders dan wel doen om individuele teamleden te motiveren? Hierbij is het belangrijk in te spelen op de verwachtingen van medewerkers. En die veranderen.
1. Bedrijfsdoel
Werknemers verwachten steeds meer van hun werk. Vooral medewerkers van de Generatie Y vinden het bedrijfsdoel belangrijk. Het doel van een organisatie bepaalt hoe de sterke punten van het bedrijf inspelen op bepaalde maatschappelijke noden.
2. Emotionele connectie
Werknemers maken in toenemende mate gebruik van digitale technologieën. Tegelijkertijd nemen de mogelijkheden voor face-to-face interacties met collega's en klanten af. Zulke connecties zijn echter cruciaal voor de betrokkenheid, voor de band die medewerkers ervaren met hun organisatie en met elkaar.
3. Duidelijke richting
Medewerkers worden geconfronteerd met eindeloze transformaties. VUCA (volatility, uncertainty, complexity, ambiguity) is een trendy afkorting geworden. Je hoort mensen vaak zeggen: "Zeg, het is hier echt zot". Nieuwe technologieën, concurrenten of markten. Verandering is standaard geworden. Vandaar de noodzaak voor mensen om een duidelijk marsrichting te kennen zodat we allemaal één lijn trekken.
De verschuiving in de verwachtingen van medewerkers maakt het nog moeilijker om hen te motiveren.
Ik zou een nieuwe kijk op motivatie willen suggereren. Een die niet alleen tot het hoofd spreekt, maar ook tot het hart van de medewerkers. Een die extrinsieke motivatoren behoudt en zich nog meer richt op intrinsieke factoren.
Idealiter combineer je verschillende motivatoren voor een optimale betrokkenheid. Combineer extrinsieke en intrinsieke motivatie: mensen werken het beste als zingeving en beloning hand in hand gaan. Doe beroep doen op rationele overwegingen die gedrag sturen, maar verlies de emotionele behoeften niet uit het oog.
Een peer recognition programma speelt optimaal in op drie van de vier vakjes van bovenstaande matrix. Als werk of inzet opgemerkt en gewaardeerd wordt door collega's of een leidinggevende, voelen we ons sterk verbonden en extra gemotiveerd. Zulke emotionele drijfveren zijn zeer sterk. Ook de rationele, extrinsieke motivatoren kunnen we activeren met peer recognition. Als we bijvoorbeeld kunnen sparen voor een team traktatie of ervaring, voelen we ons echt beloond.
Weet jij hoe je de motivatie op het werk kunt bevorderen?
Koen Schreurs
Helping HR & Management to boost company culture & engagement
Wat kunnen we als leiders dan wel doen om individuele teamleden te motiveren? Hierbij is het belangrijk in te spelen op de verwachtingen van medewerkers. En die veranderen.
Drie veranderingen in de verwachtingen van werknemers
1. Bedrijfsdoel
Werknemers verwachten steeds meer van hun werk. Vooral medewerkers van de Generatie Y vinden het bedrijfsdoel belangrijk. Het doel van een organisatie bepaalt hoe de sterke punten van het bedrijf inspelen op bepaalde maatschappelijke noden.
2. Emotionele connectie
Werknemers maken in toenemende mate gebruik van digitale technologieën. Tegelijkertijd nemen de mogelijkheden voor face-to-face interacties met collega's en klanten af. Zulke connecties zijn echter cruciaal voor de betrokkenheid, voor de band die medewerkers ervaren met hun organisatie en met elkaar.
3. Duidelijke richting
Medewerkers worden geconfronteerd met eindeloze transformaties. VUCA (volatility, uncertainty, complexity, ambiguity) is een trendy afkorting geworden. Je hoort mensen vaak zeggen: "Zeg, het is hier echt zot". Nieuwe technologieën, concurrenten of markten. Verandering is standaard geworden. Vandaar de noodzaak voor mensen om een duidelijk marsrichting te kennen zodat we allemaal één lijn trekken.
Combineer motivatoren
De verschuiving in de verwachtingen van medewerkers maakt het nog moeilijker om hen te motiveren.
Ik zou een nieuwe kijk op motivatie willen suggereren. Een die niet alleen tot het hoofd spreekt, maar ook tot het hart van de medewerkers. Een die extrinsieke motivatoren behoudt en zich nog meer richt op intrinsieke factoren.
Idealiter combineer je verschillende motivatoren voor een optimale betrokkenheid. Combineer extrinsieke en intrinsieke motivatie: mensen werken het beste als zingeving en beloning hand in hand gaan. Doe beroep doen op rationele overwegingen die gedrag sturen, maar verlies de emotionele behoeften niet uit het oog.
Hoe motiveer je in de praktijk?
Een peer recognition programma speelt optimaal in op drie van de vier vakjes van bovenstaande matrix. Als werk of inzet opgemerkt en gewaardeerd wordt door collega's of een leidinggevende, voelen we ons sterk verbonden en extra gemotiveerd. Zulke emotionele drijfveren zijn zeer sterk. Ook de rationele, extrinsieke motivatoren kunnen we activeren met peer recognition. Als we bijvoorbeeld kunnen sparen voor een team traktatie of ervaring, voelen we ons echt beloond.
Weet jij hoe je de motivatie op het werk kunt bevorderen?
Koen Schreurs
Helping HR & Management to boost company culture & engagement