Op persoonlijk niveau verbinden met iemand is de eerste en noodzakelijke stap om een hechte, langdurige relatie op te bouwen. Gelukkig is dat niet zo moeilijk als we soms denken! Een campagnevideo van Heineken, die op YouTube meer dan 13 miljoen keer is bekeken, bewijst het: zelfs de meest onwaarschijnlijke duo's kunnen nog een gemeenschappelijke basis vinden.
De campagne bestaat uit een levensecht experiment waarin twee vreemden - met tegenovergestelde overtuigingen - elkaar voor de eerste keer ontmoeten. De duo's zijn bijvoorbeeld een feministe met een antifeminist, een transgender met iemand die tegen gender-diversiteit is en een activist voor klimaatverandering met iemand die denkt dat klimaatverandering onzin is. Na een ijsbreker worden hun tegengestelde overtuigingen onthuld en kunnen ze besluiten om ofwel weg te gaan ofwel te gaan zitten, een Heineken te drinken en het gesprek aan te gaan.
Ook nieuwsgierig hoe het verkoopt? Bekijk onderstaande video om hun reactie te ontdekken!
Een belangrijke boodschap van de campagne is 'zich richten op de dingen die ons verenigen in plaats van ons te verdelen'. Cindy Tervoort (Marketing bij Heineken UK) legt uit: "We supporteren niet allemaal voor hetzelfde voetbalteam, luisteren naar verschillende muziek of hebben een andere smaak in kleding. We weten dat we het nooit over alles zullen eens zijn, maar of we nu in 1950, 2017 of 2027 leven, door open te zijn halen we meer uit het leven. Openheid maakt de wereld een interessantere plek en het maakt elk verhaal de moeite waard om naar te luisteren."
Hoewel je het wellicht volledig eens bent met bovenstaande stelling, leggen we in ons professionele leven vaak meer nadruk op het aantal connecties dan op de kwaliteit ervan. We leven in een wereld die steeds meer gericht is op het maken en beheren van verbindingen. Daarom racen we van het ene naar het andere netwerkevenement, delen we zoveel mogelijk visitekaartjes uit, proberen we contacten toe te voegen op onze LinkedIn en sturen we Twitter-updates in de hoop veel volgers te krijgen.
Met deze blog wil ik je uitdagen om het volume te vergeten en een eerlijke poging te doen om contact te leggen met die collega met wie je niet vaak praat, met die klant die meer is dan alleen een klant, met die onbekende persoon die je toevallig tegenkwam... Zeg gewoon 'hallo' en begin een gesprek. Maak kennis met die mensen die gepassioneerd zijn, deel je eigen unieke, intrigerende perspectief en vooral: luister naar hun verhaal!
Uiteindelijk zoeken we als mens allemaal verbinding.
En als we verbonden zijn met elkaar, zijn we op ons best.
Is dat niet wat we allemaal willen: het beste in mensen naar boven halen?
Leen Joos
De campagne bestaat uit een levensecht experiment waarin twee vreemden - met tegenovergestelde overtuigingen - elkaar voor de eerste keer ontmoeten. De duo's zijn bijvoorbeeld een feministe met een antifeminist, een transgender met iemand die tegen gender-diversiteit is en een activist voor klimaatverandering met iemand die denkt dat klimaatverandering onzin is. Na een ijsbreker worden hun tegengestelde overtuigingen onthuld en kunnen ze besluiten om ofwel weg te gaan ofwel te gaan zitten, een Heineken te drinken en het gesprek aan te gaan.
Ook nieuwsgierig hoe het verkoopt? Bekijk onderstaande video om hun reactie te ontdekken!
Een belangrijke boodschap van de campagne is 'zich richten op de dingen die ons verenigen in plaats van ons te verdelen'. Cindy Tervoort (Marketing bij Heineken UK) legt uit: "We supporteren niet allemaal voor hetzelfde voetbalteam, luisteren naar verschillende muziek of hebben een andere smaak in kleding. We weten dat we het nooit over alles zullen eens zijn, maar of we nu in 1950, 2017 of 2027 leven, door open te zijn halen we meer uit het leven. Openheid maakt de wereld een interessantere plek en het maakt elk verhaal de moeite waard om naar te luisteren."
Hoewel je het wellicht volledig eens bent met bovenstaande stelling, leggen we in ons professionele leven vaak meer nadruk op het aantal connecties dan op de kwaliteit ervan. We leven in een wereld die steeds meer gericht is op het maken en beheren van verbindingen. Daarom racen we van het ene naar het andere netwerkevenement, delen we zoveel mogelijk visitekaartjes uit, proberen we contacten toe te voegen op onze LinkedIn en sturen we Twitter-updates in de hoop veel volgers te krijgen.
Met deze blog wil ik je uitdagen om het volume te vergeten en een eerlijke poging te doen om contact te leggen met die collega met wie je niet vaak praat, met die klant die meer is dan alleen een klant, met die onbekende persoon die je toevallig tegenkwam... Zeg gewoon 'hallo' en begin een gesprek. Maak kennis met die mensen die gepassioneerd zijn, deel je eigen unieke, intrigerende perspectief en vooral: luister naar hun verhaal!
Uiteindelijk zoeken we als mens allemaal verbinding.
En als we verbonden zijn met elkaar, zijn we op ons best.
Is dat niet wat we allemaal willen: het beste in mensen naar boven halen?
Leen Joos