Veel topmanagers zien het als hun belangrijkste verantwoordelijkheid om te werken aan de bedrijfscultuur. Zoals de CEO van Amazon al een paar jaar geleden zei:
Charles O'Reilly van de Stanford University en zijn collega's ontdekten dat de persoonlijkheid van de CEO een sterk effect heeft op de bedrijfscultuur. (Ze bewezen trouwens ook dat organisatiecultuur sterk gerelateerd is aan financiële prestaties, houding van medewerkers en andere positieve uitkomsten.)
Afgezien van de hierboven genoemde invloed van de CEO, zijn er nog drie andere redenen waarom de CEO de drijvende kracht zou moeten zijn achter elke cultuuromslag of -verandering:
Dus wat moet een CEO doen om een cultuurverandering te doen slagen? Hij/zij moet vier belangrijke rollen vervullen:
Als het verhaal eenmaal gelanceerd is, heeft de CEO de taak om het verhaal voortdurend te versterken. Vertel hetzelfde verhaal opnieuw: in elke toespraak, bij een openbare gelegenheid of bij een vergadering. Johnny Thijs, ex-CEO van bpost, stond erom bekend dat hij bij elke ontmoeting hetzelfde verhaal vertelde. Het had te maken met de kernactiviteit postbezorging en hoe die onder druk stond. Hij begon met: "Mensen schrijven geen liefdesbrieven meer ...".
Sterk zichtbare handelingen waar mensen over praten, kunnen helpen om een schokgolf door de organisatie te sturen. Wanneer een kernwaarde 'customer intimacy' is, kun je misschien een paar individuele medewerkers uitkiezen en publiekelijk prijzen voor wat ze deden om voor klanten het verschil te maken.
Koen Schreurs
Helping HR & Management to boost company culture & engagement
Bronnen: McKinsey, PwC Strategie &
Mijn belangrijkste taak vandaag: ik werk hard aan de cultuur - Jeff Bezos
Charles O'Reilly van de Stanford University en zijn collega's ontdekten dat de persoonlijkheid van de CEO een sterk effect heeft op de bedrijfscultuur. (Ze bewezen trouwens ook dat organisatiecultuur sterk gerelateerd is aan financiële prestaties, houding van medewerkers en andere positieve uitkomsten.)
Afgezien van de hierboven genoemde invloed van de CEO, zijn er nog drie andere redenen waarom de CEO de drijvende kracht zou moeten zijn achter elke cultuuromslag of -verandering:
- Cultuur is een mogelijk concurrentievoordeel.
- Alleen de persoon aan de top van de piramide heeft het gezag over de hele onderneming.
- Een CEO die slechts lippendienst verleent aan een culturele inspanning, zal merken dat alle anderen hetzelfde doen.
Dus wat moet een CEO doen om een cultuurverandering te doen slagen? Hij/zij moet vier belangrijke rollen vervullen:
1. Communiceer het belang
Mensen doen buitengewone inspanningen voor een missie waarin ze geloven. Een krachtig verhaal creëert en versterkt betrokkenheid. Het verhaal moet persoonlijk zijn. Beantwoord vragen zoals "Waarom willen we de cultuur veranderen?", "Hoe zullen we het doen?" en "Wat betekent dit voor mij?". Praat als CEO met medewerkers en moedig gesprekken over het cultuurproject aan.Als het verhaal eenmaal gelanceerd is, heeft de CEO de taak om het verhaal voortdurend te versterken. Vertel hetzelfde verhaal opnieuw: in elke toespraak, bij een openbare gelegenheid of bij een vergadering. Johnny Thijs, ex-CEO van bpost, stond erom bekend dat hij bij elke ontmoeting hetzelfde verhaal vertelde. Het had te maken met de kernactiviteit postbezorging en hoe die onder druk stond. Hij begon met: "Mensen schrijven geen liefdesbrieven meer ...".
2. Vertoon voorbeeldgedrag
Kies een paar belangrijke gedragingen, gedragingen die het beste van je bedrijfscultuur illustreren en waarvan je wil dat iedereen ze overneemt. Geef continu het goede voorbeeld door dit gedrag zichtbaar te tonen. Bereid je voor op een persoonlijke leerreis. Overweeg om feedback te vragen, professionele coaching te krijgen ... Immers, om Mahatma Gandhi te citeren:Om dingen te veranderen, moet ik eerst zelf veranderen - Ghandi
Sterk zichtbare handelingen waar mensen over praten, kunnen helpen om een schokgolf door de organisatie te sturen. Wanneer een kernwaarde 'customer intimacy' is, kun je misschien een paar individuele medewerkers uitkiezen en publiekelijk prijzen voor wat ze deden om voor klanten het verschil te maken.
3. Bouw een sterk topteam op
Beoordeel het capaciteit en de motivatie van executives van de directieleden om hun rol in de cultuurverandering te spelen. Investeer tijd om hen te helpen begrijpen wat de culturele kloof is die moet worden gedicht. Daag hen uit om de bedrijfswaarden na te leven. Stimuleer discussies over culturele kwesties. Deel feedback onder elkaar over hoe gedrag in lijn met de gewenste cultuur best vertoond wordt. Houd hen verantwoordelijk voor het vertonen van voorbeeldgedrag.4. Wees persoonlijk betrokken
Steek de handen uit de mouwen en zorg ervoor dat mensen zien dat je energie stopt in het cultuurproject. Je kan bijvoorbeeld het principe toepassen van 'zichtbaar management': wandel op een ongestructureerde en willekeurige manier rond en toon waardering voor medewerkers die gedrag vertonen dat is afgestemd op bedrijfswaarden. Zie de toolkit "Recognition By Walking Around (RBWA)" voor meer informatie.Koen Schreurs
Helping HR & Management to boost company culture & engagement
Bronnen: McKinsey, PwC Strategie &