Wat doe je wanneer je bedrijf behoort tot een minder aantrekkelijke sector en je dringend nood hebt aan nieuw talent? Wat doe je als je geen marge hebt voor loononderhandelingen en je gespecialiseerde profielen moet aantrekken om verder te kunnen groeien?
Gedurende jaren worstelde logistiek dienstverlener H.Essers met deze uitdagingen. Tot ze enkele jaren geleden hun HR-aanpak over een hele andere boeg gooiden en nu de referentie zijn geworden in hun sector.
H.Essers is een familiebedrijf dat werd opgericht in 1928 door Henri Essers. Intussen is het een van de meest toonaangevende bedrijven van Europa op het vlak van transport en logistiek. Het bedrijf is actief in vijftien landen en plant in de komende drie jaar verschillende nieuwe vestigingen te openen in meerdere landen. Momenteel heeft H.Essers een omzet van ongeveer 571 miljoen euro en heeft het bedrijf de ambitie om tegen 2020 één miljard euro omzet te halen.
Alleen al in 2017 werden er 350 nieuwe mensen aangeworven.
Het bedrijf had destijds een lokale advertentie geplaatst waarop ze zonder moeite meer dan 10.000 sollicitaties hadden ontvangen. "Datzelfde jaar zochten wij ook nieuwe medewerkers, alleen was het bij ons ontzettend moeilijk om amper honderd brieven te ontvangen. Op dat moment besefte ik dat wij dringend onze ganse strategie rond Employer Branding in vraag moesten stellen, zoniet konden wij onze groeiambities onmogelijk waarmaken."
"Daarenboven focust de familie Essers zich eerst en vooral op het welzijn van de medewerker. Hilde Essers spreekt vaak over 'één grote familie' en kijkt ook echt zo naar haar mensen. Als er iets met mij is, dan ziet ze dat dadelijk. Ze onderneemt vanuit haar hart.
Ik denk niet dat ik nog zou kunnen werken in een organisatie waarbij er alleen op korte termijn en op cijfers wordt gefocust. En deze mindset heb ik doorgetrokken in de gehele HR-aanpak", aldus Mike.
1. My H.Essers care
Naast de gratis hospitalisatie- en groepsverzekering kan je als personeelslid van H.Essers ook genieten van zeer gunstige tarieven (tot 35% goedkoper) voor woning-, brand en autoverzekering. Hiervoor heeft het bedrijf een partnership afgesloten met haar vaste verzekeraar.
Op die manier kan H.Essers ervoor zorgen dat medewerkers op jaarbasis een aantal honderden euro's kunnen besparen. Bovendien kunnen alle inwonende gezinsleden mee genieten van dit voordeel.
2. Verfrissende verrassingen
Tijdens de hete zomermaanden biedt H.Essers gratis gekoeld water aan aan haar magazijnmedewerkers. Tevens stuurt het bedrijf ook ijskarren uit naar elke site in België om elke medewerker te verrassen met een heerlijk ijsje. Meer gezonde initiatieven zijn er in de vorm van fruitmanden, een smoothiecar of de jaarlijks gratis aangeboden griepsspuit. Op die manier worden er leuke verbindingsmomenten gecreëerd, terwijl de uitgaven beperkt blijven.
3. Contactmomenten met de directie
A. Jaarlijks worden er op de verschillende sites initiatieven genomen om met alle medewerkers samen te eten, dit kan onder de vorm van een BBQ waarbij de directie zelf achter de grill kruipt, maar ze hebben evengoed ook al in een pan paella staan roeren.
B. Op het einde van het jaar wordt er een leuke 'rendierparty' georganiseerd. Er wordt dan een grote tent op de parking van het hoofdkwartier gezet en elke medewerker kan dan na zijn werk komen genieten van een lekker frietje, een pintje, of… gewoon de leuke sfeer komen opsnuiven en wat praten met de collega's.
C. Elke twee maanden gaat de CEO Gert Bervoets samen met Mike Dautzenberg op pad binnen het bedrijf binnen het kader van "Gert & Mike on tour" Zo bezoeken ze elke keer vijf vestigingen. Gedurende een ganse dag praten ze dan met de mensen op de werkvloer en luisteren ze naar hun verhalen of bezorgdheden. Zo komen ze echt te weten wat er leeft op de werkvloer en kunnen ze dingen verbeteren.
D.In 2017 werd voor de eerste keer het concept "Jonge Wolven" georganiseerd. Tijdens deze avond werden medewerkers die max. 2 jaar in dienst zijn, uitgenodigd door het management op een leuke informele avond die afgesloten werd met een hapje en een drankje.
De directie deelde dan de toekomstvisie van het bedrijf en stipte de rol aan die eenieder hierin kan spelen. Elk directielid vertelde dan ook zijn of haar persoonlijk verhaal aan de hand van een vriendenboekje. Ze leggen uit wie ze zijn, praten over hun gezin of hobbies, en ze vertellen hoe ze ooit zoveel jaren geleden gestart zijn, welke weg ze hebben afgelegd en waar ze nu staan.
4. Extra benefits
H.Essers is steeds op zoek naar allerlei initiatieven om de koopkracht van de medewerkers te vergroten. Zo hebben ze een benefitsplatform opgezet waarbij medewerkers bij bepaalde winkels een extra korting krijgen. Maar het gaat nog verder…
Onlangs werd er een fietsevent georganiseerd op de site in Genk. Verschillende fietsleveranciers werden uitgenodigd om hun modellen tentoon te stellen. Aan alle medewerkers van H.Essers werd de mogelijkheid geboden om een fiets te kopen aan bijzonder sterke voorwaarden. Zo promoten ze niet alleen meer beweging maar konden medewerkers ook een interessante aankoop doen.
5. Beyond money
Als de resultaten van het bedrijf goed zijn, willen ze dat uiteraard delen met hun medewerkers. Wat ze evenwel gemerkt hadden, was dat het uitkeren van een extra bonus een teleurstellend effect creëerde. Het bedrag was immers niet zo groot en door dit uit te drukken in cash waren mensen eerder gefrustreerd dan gemotiveerd. Dit kwam immers niet echt over als een vorm van waardering.
Twee jaar geleden heeft de directie samen met de vakbonden beslist om dat over een hele andere boeg te gooien. Er werd beslist om dat bedrag om te zetten in punten waarbij medewerkers op een online platform - dat speciaal gebouwd werd voor H.Essers - konden shoppen naar believen. De perceptie was helemaal anders omdat het niet meer in geld werd uitgedrukt maar in punten. Bovendien konden de medewerkers dan echt iets kiezen om zichzelf of hun gezin te verwennen in plaats van dat het geld in de huishoudpot verdween.
Het feit dat mensen terecht kwamen in een soort online grot van Ali Baba creëerde een hele andere perceptie. Zo konden ze kiezen uit geschenken, goede doelen, belevenissen, …
En vaak werd de keuze samen met het gezin gemaakt waardoor het gevoel, de beleving en visibiliteit helemaal anders was dan via een cash verloning.
De belangrijkste component om mensen aan te trekken en te behouden is hen het gevoel te geven dat ze ook echt het verschil maken in de organisatie, in de eerste plaats door hen te waarderen.
Door de snelle technologische evolutie en de toenemende complexiteit dreigt het gevaar dat mensen sneller afhaken als ze zich niet echt verbonden voelen met hun organisatie. De trend die ik zie in bedrijven is dat ze nog meer gaan redeneren vanuit de ratio (cijfers) en alles inzetten op technologie alleen. Maar verbinding maken doe je niet door nog meer alles in geld uit te drukken of bijkomende technlogische systemen te implemteren. Dat doe je in de eerste plaats aan de hand van kleine menselijke dingen die ervoor zorgen dat je medewerkers zich echt geëngageerd voelen, net zoals in het verhaal van H.Essers.
Wil u meer weten over onze motivatie of waarderingsplatformen? Stuur een e-mail naar nathalie@arteel.eu en ik toon u graag een case uit uw sector.
Nathalie Arteel
Leading Angel Arteel Group
Motivatie- & waarderingsexpert
Gedurende jaren worstelde logistiek dienstverlener H.Essers met deze uitdagingen. Tot ze enkele jaren geleden hun HR-aanpak over een hele andere boeg gooiden en nu de referentie zijn geworden in hun sector.
H.Essers is een familiebedrijf dat werd opgericht in 1928 door Henri Essers. Intussen is het een van de meest toonaangevende bedrijven van Europa op het vlak van transport en logistiek. Het bedrijf is actief in vijftien landen en plant in de komende drie jaar verschillende nieuwe vestigingen te openen in meerdere landen. Momenteel heeft H.Essers een omzet van ongeveer 571 miljoen euro en heeft het bedrijf de ambitie om tegen 2020 één miljard euro omzet te halen.
Alleen al in 2017 werden er 350 nieuwe mensen aangeworven.
Wake-up call
"Ik herinner me nog twee jaar geleden wanneer een groot Zweeds meubelbedrijf plande om een vestiging te openen in Hasselt", vertelde Mike Dautzenberg, groeps HR-directeur bij H.Essers.Het bedrijf had destijds een lokale advertentie geplaatst waarop ze zonder moeite meer dan 10.000 sollicitaties hadden ontvangen. "Datzelfde jaar zochten wij ook nieuwe medewerkers, alleen was het bij ons ontzettend moeilijk om amper honderd brieven te ontvangen. Op dat moment besefte ik dat wij dringend onze ganse strategie rond Employer Branding in vraag moesten stellen, zoniet konden wij onze groeiambities onmogelijk waarmaken."
Langetermijnfocus
"Het voordeel om voor een familiebedrijf te werken, is dat de familie op lange termijn denkt. Je krijgt tijd en ruimte om iets op te bouwen, stap per stap op een duurzame manier. En ook al zouden wij de cijfers niet realiseren die vooropgesteld zijn, dan nog is dat geen drama. Zolang het bedrijf maar op een gezonde manier kan groeien.""Daarenboven focust de familie Essers zich eerst en vooral op het welzijn van de medewerker. Hilde Essers spreekt vaak over 'één grote familie' en kijkt ook echt zo naar haar mensen. Als er iets met mij is, dan ziet ze dat dadelijk. Ze onderneemt vanuit haar hart.
Ik denk niet dat ik nog zou kunnen werken in een organisatie waarbij er alleen op korte termijn en op cijfers wordt gefocust. En deze mindset heb ik doorgetrokken in de gehele HR-aanpak", aldus Mike.
Met weinig budget een mooi resultaat
Elke euro die H.Essers uitgeeft aan zijn waarderingsbeleid moeten ze drie keer omdraaien. Bovendien hebben ze geen marge om dikke salarissen uit te betalen. Maar ondanks dat lukt het hen nu telkens weer om nieuw talent aan te trekken en hebben ze slechts een verloop van 8%. En dit is voor de transport- en logistieke sector een mooi resultaat. Ook hun ziekteverzuim ligt erg laag.Van mens tot mens, van hart tot hart
De verklaring is eenvoudig. Elk initiatief dat genomen wordt, is in de eerste plaats gericht op verbinding maken van 'hart tot hart'. Er wordt in de eerste plaats gefocust op het welzijn van de medewerker en dat van zijn gezin. Want als medewerkers zich goed en gewaardeerd voelen, als ze het gevoel hebben dat het bedrijf werkelijk om hen geeft - en ze niet gewoon een nummer zijn - -dan stralen ze dat ook uit naar collega's, hun gezin en de mensen die ze ontmoeten.Initiatieven met een hoog 'wauw'-gehalte
Mike vertelde honderuit over allerlei initiatieven die hij in de afgelopen zeven jaar heeft genomen. Graag deel ik er met u vijf in deze blog.1. My H.Essers care
Naast de gratis hospitalisatie- en groepsverzekering kan je als personeelslid van H.Essers ook genieten van zeer gunstige tarieven (tot 35% goedkoper) voor woning-, brand en autoverzekering. Hiervoor heeft het bedrijf een partnership afgesloten met haar vaste verzekeraar.
Op die manier kan H.Essers ervoor zorgen dat medewerkers op jaarbasis een aantal honderden euro's kunnen besparen. Bovendien kunnen alle inwonende gezinsleden mee genieten van dit voordeel.
2. Verfrissende verrassingen
Tijdens de hete zomermaanden biedt H.Essers gratis gekoeld water aan aan haar magazijnmedewerkers. Tevens stuurt het bedrijf ook ijskarren uit naar elke site in België om elke medewerker te verrassen met een heerlijk ijsje. Meer gezonde initiatieven zijn er in de vorm van fruitmanden, een smoothiecar of de jaarlijks gratis aangeboden griepsspuit. Op die manier worden er leuke verbindingsmomenten gecreëerd, terwijl de uitgaven beperkt blijven.
3. Contactmomenten met de directie
A. Jaarlijks worden er op de verschillende sites initiatieven genomen om met alle medewerkers samen te eten, dit kan onder de vorm van een BBQ waarbij de directie zelf achter de grill kruipt, maar ze hebben evengoed ook al in een pan paella staan roeren.
B. Op het einde van het jaar wordt er een leuke 'rendierparty' georganiseerd. Er wordt dan een grote tent op de parking van het hoofdkwartier gezet en elke medewerker kan dan na zijn werk komen genieten van een lekker frietje, een pintje, of… gewoon de leuke sfeer komen opsnuiven en wat praten met de collega's.
C. Elke twee maanden gaat de CEO Gert Bervoets samen met Mike Dautzenberg op pad binnen het bedrijf binnen het kader van "Gert & Mike on tour" Zo bezoeken ze elke keer vijf vestigingen. Gedurende een ganse dag praten ze dan met de mensen op de werkvloer en luisteren ze naar hun verhalen of bezorgdheden. Zo komen ze echt te weten wat er leeft op de werkvloer en kunnen ze dingen verbeteren.
D.In 2017 werd voor de eerste keer het concept "Jonge Wolven" georganiseerd. Tijdens deze avond werden medewerkers die max. 2 jaar in dienst zijn, uitgenodigd door het management op een leuke informele avond die afgesloten werd met een hapje en een drankje.
De directie deelde dan de toekomstvisie van het bedrijf en stipte de rol aan die eenieder hierin kan spelen. Elk directielid vertelde dan ook zijn of haar persoonlijk verhaal aan de hand van een vriendenboekje. Ze leggen uit wie ze zijn, praten over hun gezin of hobbies, en ze vertellen hoe ze ooit zoveel jaren geleden gestart zijn, welke weg ze hebben afgelegd en waar ze nu staan.
4. Extra benefits
H.Essers is steeds op zoek naar allerlei initiatieven om de koopkracht van de medewerkers te vergroten. Zo hebben ze een benefitsplatform opgezet waarbij medewerkers bij bepaalde winkels een extra korting krijgen. Maar het gaat nog verder…
Onlangs werd er een fietsevent georganiseerd op de site in Genk. Verschillende fietsleveranciers werden uitgenodigd om hun modellen tentoon te stellen. Aan alle medewerkers van H.Essers werd de mogelijkheid geboden om een fiets te kopen aan bijzonder sterke voorwaarden. Zo promoten ze niet alleen meer beweging maar konden medewerkers ook een interessante aankoop doen.
5. Beyond money
Als de resultaten van het bedrijf goed zijn, willen ze dat uiteraard delen met hun medewerkers. Wat ze evenwel gemerkt hadden, was dat het uitkeren van een extra bonus een teleurstellend effect creëerde. Het bedrag was immers niet zo groot en door dit uit te drukken in cash waren mensen eerder gefrustreerd dan gemotiveerd. Dit kwam immers niet echt over als een vorm van waardering.
Twee jaar geleden heeft de directie samen met de vakbonden beslist om dat over een hele andere boeg te gooien. Er werd beslist om dat bedrag om te zetten in punten waarbij medewerkers op een online platform - dat speciaal gebouwd werd voor H.Essers - konden shoppen naar believen. De perceptie was helemaal anders omdat het niet meer in geld werd uitgedrukt maar in punten. Bovendien konden de medewerkers dan echt iets kiezen om zichzelf of hun gezin te verwennen in plaats van dat het geld in de huishoudpot verdween.
Het feit dat mensen terecht kwamen in een soort online grot van Ali Baba creëerde een hele andere perceptie. Zo konden ze kiezen uit geschenken, goede doelen, belevenissen, …
En vaak werd de keuze samen met het gezin gemaakt waardoor het gevoel, de beleving en visibiliteit helemaal anders was dan via een cash verloning.
Besluit
Aantrekken van talent wordt voor bedrijven steeds moeilijker. Met het aanbieden van een goed loonpakket of cafetariaplan alleen kom je er niet, er is veel meer nodig.De belangrijkste component om mensen aan te trekken en te behouden is hen het gevoel te geven dat ze ook echt het verschil maken in de organisatie, in de eerste plaats door hen te waarderen.
Door de snelle technologische evolutie en de toenemende complexiteit dreigt het gevaar dat mensen sneller afhaken als ze zich niet echt verbonden voelen met hun organisatie. De trend die ik zie in bedrijven is dat ze nog meer gaan redeneren vanuit de ratio (cijfers) en alles inzetten op technologie alleen. Maar verbinding maken doe je niet door nog meer alles in geld uit te drukken of bijkomende technlogische systemen te implemteren. Dat doe je in de eerste plaats aan de hand van kleine menselijke dingen die ervoor zorgen dat je medewerkers zich echt geëngageerd voelen, net zoals in het verhaal van H.Essers.
Wil u meer weten over onze motivatie of waarderingsplatformen? Stuur een e-mail naar nathalie@arteel.eu en ik toon u graag een case uit uw sector.
Nathalie Arteel
Leading Angel Arteel Group
Motivatie- & waarderingsexpert