Er is overvloedig bewijs dat een bedrijf dat hoog scoort op vlak van de bedrijfscultuur, het ook op vlak van financiƫle prestaties goed doet.
Maar dat roept een vraag op: hoe kan je weten dat je bedrijf het goed doet op cultuurvlak? Een manier om hierachter te komen is om waakzaam zijn voor indicaties van cultuurproblemen. We hebben het niet over een echt giftige bedrijfscultuur. Dat zou gemakkelijk genoeg moeten zijn om op te merken. Nee, we hebben het over bedrijven die misschien een cultuur- of kernwaardenprogramma hebben, maar niet beseffen dat ze probleem hebben of de ernst ervan onderschatten.
Hier zijn vijf tekenen aan de want die erop kunnen wijzen van jouw organisatie een "culture make-over" zou kunnen gebruiken. Over elk apart hoef je je wellicht niet teveel zorgen te maken. Maar hoe meer symptomen je herkent, hoe meer je er rekening mee moet houden dat er een probleem is.
moeten weten hoe hun werk anderen beĆÆnvloedt en daar naar handelen. Samenwerking plaatst het bedrijfbelang boven dat van eenheden of teams.
Als er veel politieke spelletjes gespeeld worden, als leidinggevenden de schuld voor mislukte initiatieven afwentelen op anderen of als managers informatie achterhouden om hun machtspostitie te behouden, weet dan dat dit allemaal signalen zijn van een cultuurprobleem.
Geloven en vertrouwen de mensen in jouw organisatie hun leidinggevenden op alle niveaus? Wees je ervan bewust dat medewerkers vaak de motivatie of het gedrag van managers in vraag stellen.
Velen zullen het ermee eens zijn dat strategie niet gemakkelijk is, zeker niet in onze VUCA-wereld. Maar weet je wat? Cultuur is dat evenmin! Cultuur is zacht als boter als je het wil vastnemen, maar hard als beton als je het wil veranderen. Het moet dus deel uitmaken van een open gesprek.
Van de boardroom tot de werkvloer, moeten leiders praten over de bedrijfscultuur. Als cultuur alleen maar een goed-nieuwsshow is op de grote schermen en de posters aan de muur, dan heb je een probleem.
Cultuur bepaalt hoe medewerkers omgaan met risico' s, hoe innovatief en creatief ze zijn. Leidinggevenden moeten soms ook hun bezorgdheid uiten over culturele problemen en hoe ze gedrag beĆÆnvloeden. Zo niet, dan wordt het gesprek over cultuur niet diepgaand genoeg gevoerd.
Om markten te veroveren, producten te slijten en geld te verdienen, moet cultuur vertaald worden in gedrag dat je wilt laten groeien.
De mensen moeten het gevoel hebben dat ze de volledige waarheid over de huidige situatie en hun toekomst kennen. Ze willen de visie begrijpen en zich gewaardeerd voelen voor hun bijdrage.
Technologie kan menselijke interacties niet vervangen. Persoonlijke gesprekken blijven net zo belangrijk als altijd. Mogelijkheden voor zinvol tweerichtingsgesprek. Als het menselijk aspect wordt verwaarloosd, maakt dit medewerkers nerveus en angstig. Roddel vespreidt zich en wilde geruchten over de toekomst doen de ronde.
De vraag is: zie je jouw managers zinvolle gesprekken voeren met hun teams over de verandering, hoe ze het aanpakken en waar het toe leidt?
Wat denk je?
Doen jullie het goed? Super! Ik ben blij voor jou.
Niet zo geweldig? Het spijt me dat te horen. Misschien kan je wat inspiratie halen uit andere posts over hoe je een bedrijfscultuur kan bijsturen.
Koen Schreurs
Maar dat roept een vraag op: hoe kan je weten dat je bedrijf het goed doet op cultuurvlak? Een manier om hierachter te komen is om waakzaam zijn voor indicaties van cultuurproblemen. We hebben het niet over een echt giftige bedrijfscultuur. Dat zou gemakkelijk genoeg moeten zijn om op te merken. Nee, we hebben het over bedrijven die misschien een cultuur- of kernwaardenprogramma hebben, maar niet beseffen dat ze probleem hebben of de ernst ervan onderschatten.
Hier zijn vijf tekenen aan de want die erop kunnen wijzen van jouw organisatie een "culture make-over" zou kunnen gebruiken. Over elk apart hoef je je wellicht niet teveel zorgen te maken. Maar hoe meer symptomen je herkent, hoe meer je er rekening mee moet houden dat er een probleem is.
1. Bedrijfssilo's zijn alomtegenwoordig
Tenzij je in de landbouw actief bent, zijn silo's een slechte zaak. Informatie moet vrij kunnen doorstromen over units heen om medewerkers in staat te stellen goed werk af te leveren. Zemoeten weten hoe hun werk anderen beĆÆnvloedt en daar naar handelen. Samenwerking plaatst het bedrijfbelang boven dat van eenheden of teams.
Tenzij je in de landbouw actief bent, zijn silo's een slechte zaak.
Als er veel politieke spelletjes gespeeld worden, als leidinggevenden de schuld voor mislukte initiatieven afwentelen op anderen of als managers informatie achterhouden om hun machtspostitie te behouden, weet dan dat dit allemaal signalen zijn van een cultuurprobleem.
2. Geen authentiek leiderschap
Mensen volgen uiteindelijk andere mensen. Strategische plannen en budgetten zijn prima, maar het is de leider als mens die anderen inspireert. Leiders moeten de juiste dingen zeggen en doen. 'Walk the talk', want daden spreken luider dan woorden.Geloven en vertrouwen de mensen in jouw organisatie hun leidinggevenden op alle niveaus? Wees je ervan bewust dat medewerkers vaak de motivatie of het gedrag van managers in vraag stellen.
3. Gedrag wordt nooit als een cultuurprobleem benoemd
Peter Drucker schonk ons de gevleugelde woorden "Cultuur eet strategie als ontbijt". Het betekent dat de strategie en bedrijfscultuur op elkaar afgestemd moeten zijn en dat cultuur cruciaal is voor succes.Velen zullen het ermee eens zijn dat strategie niet gemakkelijk is, zeker niet in onze VUCA-wereld. Maar weet je wat? Cultuur is dat evenmin! Cultuur is zacht als boter als je het wil vastnemen, maar hard als beton als je het wil veranderen. Het moet dus deel uitmaken van een open gesprek.
Van de boardroom tot de werkvloer, moeten leiders praten over de bedrijfscultuur. Als cultuur alleen maar een goed-nieuwsshow is op de grote schermen en de posters aan de muur, dan heb je een probleem.
Cultuur bepaalt hoe medewerkers omgaan met risico' s, hoe innovatief en creatief ze zijn. Leidinggevenden moeten soms ook hun bezorgdheid uiten over culturele problemen en hoe ze gedrag beĆÆnvloeden. Zo niet, dan wordt het gesprek over cultuur niet diepgaand genoeg gevoerd.
Om markten te veroveren, producten te slijten en geld te verdienen, moet cultuur vertaald worden in gedrag dat je wilt laten groeien.
4. Communicatie ontbreekt
Een belangrijke indicator voor de vitaliteit van uw bedrijfscultuur is communicatie. In onze technologische maatschappij is het voor bedrijven makkelijker dan ooit om duidelijk te communiceren. Maar de mededelingen en boodschappen die overgebracht worden, zijn op zich onvoldoende.De mensen moeten het gevoel hebben dat ze de volledige waarheid over de huidige situatie en hun toekomst kennen. Ze willen de visie begrijpen en zich gewaardeerd voelen voor hun bijdrage.
Technologie kan menselijke interacties niet vervangen. Persoonlijke gesprekken blijven net zo belangrijk als altijd. Mogelijkheden voor zinvol tweerichtingsgesprek. Als het menselijk aspect wordt verwaarloosd, maakt dit medewerkers nerveus en angstig. Roddel vespreidt zich en wilde geruchten over de toekomst doen de ronde.
De vraag is: zie je jouw managers zinvolle gesprekken voeren met hun teams over de verandering, hoe ze het aanpakken en waar het toe leidt?
5. Tenslotte, de sfeer voelt verkeerd
Vertrouw op je buikgevoel. Een positieve bedrijfscultuur kan je zien en horen. Voel je de energie van mensen die op hun toetsenbord tikken, van gepassioneerde uitwisselingen in een vergadering, van gelach over bureaus heen? Als bezoeker heb je vaak na een paar minuten aan de receptie en even door de kantoren lopen voldoende om een beeld te krijgen van de bedrijfscultuur. De volgende dag dat jij jouw gebouw binnenloopt, wees aandachtig en luister naar de stem van je instinct. Wat zegt het?Wat denk je?
Doen jullie het goed? Super! Ik ben blij voor jou.
Niet zo geweldig? Het spijt me dat te horen. Misschien kan je wat inspiratie halen uit andere posts over hoe je een bedrijfscultuur kan bijsturen.
Koen Schreurs