'Social Recognition' is de meest duurzame manier om medewerkers gelukkig, gezond en geëngageerd te houden in periodes van digital change. Ook in België groeit dit besef…
Mensen kunnen vandaag de dag perfect een smartphone bedienen, kunnen 'in no time' online verbinding maken met duizenden mensen, maar zijn niet meer in staat om van mens tot mens op een echt verbindende manier te communiceren. Ons leven wordt beheerst door technologie - met burn-out, stress en absenteïsme tot gevolg. Om nog maar te zwijgen over de bezorgdheid die werknemers koesteren over hoe (en of!) ze deze 'pace of life' zullen kunnen volhouden tot aan hun pensioen.
In onze 'corporate world' horen cash verloning en alle mogelijke creatieve vormen van Compensation & Benefits op Nummer 1 thuis als het aankomt op mensen motiveren. Althans, dit is wat de 'old-school boys' geloven. Onze financiële wereld blinkt dan ook uit in het verwennen van medewerkers met alle mogelijke prachtige voordelen: exuberante lonen en bonussen, meer dan 40 vakantiedagen, strijk-en babysitdienst, cateringservice, personal coach, fitnessabonnement, extra kortingen, ….
Doch, wanneer men naar de cijfers van langdurig absenteïsme kijkt in deze sector, dan scoren zij het hoogst.
Interessant.
In de VS hebben ze dit al eerder begrepen en deze trend is zich daar dan ook tien jaar geleden al beginnen manifesteren. Kijk maar naar de Zappos en Googles van deze wereld: hun positieve en consistente waarderingsaanpak verklaart onder meer hun groot succes. Bedrijven met een strategisch waarderingsbeleid boeken veel betere financiële resultaten en scoren het hoogst op het vlak van aanwezigheid en mentale gezondheid van hun werknemers.
Zes jaar geleden zijn wij binnen onze eigen organisatie een proefproject gestart rond 'Social Recognition'. Wij hebben bedrijven in de VS bezocht en ontdekt wat hun geheim is om een sterke bedrijfscultuur uit te bouwen. In 2012 werden wij beloond met de KMO Laureaat prijs voor Vlaams-Brabant als pionier in Social Recognition Solutions. Pas nu beginnen ook andere Belgische topbedrijven deze aanpak in hun strategisch beleid te integreren. Er zijn echter nog veel bedrijven die zich te weinig bewust zijn van het belang van 'Social Recognition'.
Social Recognition ligt aan de absolute basis van het gezond houden van een bedrijf en zijn medewerkers. Het is een 'must' om de burn-out en afwezigheidscijfers systematisch te doen dalen.
Hoe sneller de technologische veranderingen zich manifesteren, hoe belangrijker 'the human touch' zal worden voor onze samenleving. Mensen schreeuwen om aandacht en appreciatie. En dat is niet onlogisch: erkenning is immers één van de basisbehoeften van de mens. En ook de cijfers liegen er niet om. Het afgelopen jaar kostten burn-out en absenteïsme onze regering maar liefst 8 miljard euro - meer dan het bedrag dat naar de werkloosheidsuitkeringen gaat!
Alleen wanneer mensen zich echt verbonden voelen met de organisatie waarvoor ze werken en met hun leidinggevende(n) en hun collega's, zullen ze ook veel sneller meestappen in het veranderingsproces.
Nathalie Arteel
Waardering & motivatie expert
Leading Angel at the Arteel Group
Mensen kunnen vandaag de dag perfect een smartphone bedienen, kunnen 'in no time' online verbinding maken met duizenden mensen, maar zijn niet meer in staat om van mens tot mens op een echt verbindende manier te communiceren. Ons leven wordt beheerst door technologie - met burn-out, stress en absenteïsme tot gevolg. Om nog maar te zwijgen over de bezorgdheid die werknemers koesteren over hoe (en of!) ze deze 'pace of life' zullen kunnen volhouden tot aan hun pensioen.
Nochtans, de oplossing is heel eenvoudig.
Vice Eerste Minister Alexander De Croo heeft dit onlangs nog perfect verwoord tijdens een VOKA Nieuwjaarsevent:Het is 'the human touch' die uiteindelijk zal bepalen of een bedrijf succesvol is of niet.Bedrijven die niet bewust gaan inzetten op de ontwikkeling van de soft skills van hun medewerkers zullen uiteindelijk de grote verliezers zijn. Wij moeten dus dringend terug beginnen inzetten op de ontwikkeling van sociale en communicatieve vaardigheden buiten de technologische component om, want alleen focussen op de ontwikkeling van hard skills zal onvoldoende zijn.
In onze 'corporate world' horen cash verloning en alle mogelijke creatieve vormen van Compensation & Benefits op Nummer 1 thuis als het aankomt op mensen motiveren. Althans, dit is wat de 'old-school boys' geloven. Onze financiële wereld blinkt dan ook uit in het verwennen van medewerkers met alle mogelijke prachtige voordelen: exuberante lonen en bonussen, meer dan 40 vakantiedagen, strijk-en babysitdienst, cateringservice, personal coach, fitnessabonnement, extra kortingen, ….
Doch, wanneer men naar de cijfers van langdurig absenteïsme kijkt in deze sector, dan scoren zij het hoogst.
Interessant.
De hamvraag is natuurlijk: wat is dan wel de juiste formule?
Wel, de 'magic approach' is 'Social Recognition': een vorm van peer-to-peer online & offline waardering, gekoppeld aan de bedrijfswaarden en missie. Een Recognition Wall vol met korte, inspirerende verhalen van dingen die mensen goed doen - positieve storytelling dus.In de VS hebben ze dit al eerder begrepen en deze trend is zich daar dan ook tien jaar geleden al beginnen manifesteren. Kijk maar naar de Zappos en Googles van deze wereld: hun positieve en consistente waarderingsaanpak verklaart onder meer hun groot succes. Bedrijven met een strategisch waarderingsbeleid boeken veel betere financiële resultaten en scoren het hoogst op het vlak van aanwezigheid en mentale gezondheid van hun werknemers.
In België staan wij op de vooravond van een grote paradigma shift.
Cafetariaplannen of de verdere uitbouw van een sterk Compensation & Benefits beleid zal niet meer volstaan om succesvol te zijn. Social Recognition is een 'must' voor elk bedrijf dat zijn toekomst wil verzekeren en blijven verzekeren.Zes jaar geleden zijn wij binnen onze eigen organisatie een proefproject gestart rond 'Social Recognition'. Wij hebben bedrijven in de VS bezocht en ontdekt wat hun geheim is om een sterke bedrijfscultuur uit te bouwen. In 2012 werden wij beloond met de KMO Laureaat prijs voor Vlaams-Brabant als pionier in Social Recognition Solutions. Pas nu beginnen ook andere Belgische topbedrijven deze aanpak in hun strategisch beleid te integreren. Er zijn echter nog veel bedrijven die zich te weinig bewust zijn van het belang van 'Social Recognition'.
Social Recognition ligt aan de absolute basis van het gezond houden van een bedrijf en zijn medewerkers. Het is een 'must' om de burn-out en afwezigheidscijfers systematisch te doen dalen.
Hoe sneller de technologische veranderingen zich manifesteren, hoe belangrijker 'the human touch' zal worden voor onze samenleving. Mensen schreeuwen om aandacht en appreciatie. En dat is niet onlogisch: erkenning is immers één van de basisbehoeften van de mens. En ook de cijfers liegen er niet om. Het afgelopen jaar kostten burn-out en absenteïsme onze regering maar liefst 8 miljard euro - meer dan het bedrag dat naar de werkloosheidsuitkeringen gaat!
Alleen wanneer mensen zich echt verbonden voelen met de organisatie waarvoor ze werken en met hun leidinggevende(n) en hun collega's, zullen ze ook veel sneller meestappen in het veranderingsproces.
Nathalie Arteel
Waardering & motivatie expert
Leading Angel at the Arteel Group