$type=grid$meta=0$readmore=0$snippet=0$count=4$show=home

$type=ticker$meta=0$readmore=0$snippet=0$columns=4$count=9$show=home

Drie noodzakelijke elementen voor de uitbouw van een sterke bedrijfscultuur

Waarom hebben bedrijven zoveel moeite om een sterke en positieve bedrijfscultuur uit te bouwen vandaag? Negen op de tien CEO's die ik ontmoet, dromen ervan om een waardegedreven cultuur uit te bouwen, maar vaak blijkt het een bijzonder moeilijke opgave om dit op lange termijn waar te maken.

Nochtans is een sterke cultuur essentieel om vandaag aan de top te blijven. Meer nog, een sterke cultuur ligt aan de basis van elke financieel gezonde organisatie.
Ondanks de vele investeringen en efforts van bedrijven blijkt dat de meeste organisaties al na zes maanden terug op het punt staan waar ze begonnen zijn.
Hoe komt dit? Wat loopt er fout?

Om te kunnen blijven meespelen en excelleren op topniveau gooit bijna elke organisatie het roer om in deze disiruptieve tijden. Verandering is noodzakelijk.
Want als de 'change' rondom je organisatie groter is dan de change binnen je organisatie, dan is het einde nabij.

In dit kader lanceren heel wat bedrijven een nieuwe set van 'waarden' en starten ze vol enthousiasme een uitgebreide communicatiecampagne op.
Verschillende leuke posters en postkaarten worden gecreëerd, soms zelfs in combinatie met andere leuke gadgets, en bij velen gaat de lancering dan nog gepaard met creatieve workshops.
Toch is het zo dat het enthousiasme en de positieve energie die ontstaan zijn door deze campagnes niet lang duren. Iedereen doet na enkele maanden weer net zoals vroeger. Sterker nog, de waarden hangen dan wel uitgebeeld aan de muur, maar daarmee is dan ook alles gezegd. Na een poosje is niemand er zich nog van bewust, laat staan dat ze ernaar handelen. Het uiteindelijk resultaat is dat het bedrijf heel wat euro's kwijt is, maar zonder een duidelijke gedragsverandering bij de medewerkers…

Graag deel ik met jou de drie belangrijkste factoren die nodig zijn om binnen je organisatie een sterke en postieve cultuur uit te bouwen op lange termijn. Zodat de missie en waarden ook echt in het DNA van de mensen opgenomen worden.
Mijn kennis en ervaring zijn gebaseerd op de inzichten die ik heb opgedaan in de VS bij bedrijven zoals Zappos, Google en Walt Disney en door de ervaringen van onze Canadese partner Rideau Recognition Solutions. Daarnaast baseer ik me op mijn ervaringen binnen mijn eigen organisatie waar ik erin geslaagd ben om een sterke bedrijfscultuur uit te bouwen. Sinds een vijftal jaar hebben wij ook al verschillende Europese en Belgische bedrijven hiermee geholpen.

1. Start met een cultuur van 'vertrouwen'

De eerste stap om ervoor te zorgen dat mensen open staan voor verandering is het creëren van een cultuur van 'vertrouwen'.
Vertrouwen bouw je in de eerste plaats op door te doen wat je zegt. Walk your talk.
Dit klinkt heel logisch, maar wordt vaak niet toegepast.
Een tweede stap om een cultuur van vertrouwen uit te bouwen, is om leidinggevenden te leren om verbinding te maken met hun medewerkers van hart tot hart.
Oprechte waardering is een van de belangrijkste en meeste eenvoudige manieren om dit te doen.
Maar waardering betekent veel meer dan een compliment geven;  dat betekent ook op een respectvolle manier omgaan met je medewerkers, tijd nemen om naar iemand actief te luisteren, of gewoon even goeiendag te zeggen en interesse te tonen, … Kortom, door te proberen om telkens een 'plus' achter te laten na elke ontmoeting.
Door mensen de boodschap te geven dat ze belangrijk zijn en het verschil maken, zorg je voor een veel hechtere band.
Hoe meer 'plusjes' (of amplifiers) je creëert, hoe meer energie er gegeneerd wordt bij de ontvanger en bij de gever en hoe meer de klant het positieve effect hiervan ervaart.
Ik merk dat ondanks het feit dat bedrijven ontzettend veel geld investeren in leiderschapstrainingen, deze vorm van 'verbindend communiceren' voor velen heel erg moeilijk blijft. Dit omdat er niet echt gewerkt wordt met tools die ervoor zorgen dat het nieuwe gedrag echt kan gemeten en bijgestuurd worden.

2. Erken en beloon systematisch 'gewenst gedrag'

Dagelijks gebeuren er heel wat goede initiatieven op de werkvloer.
Helaas is ons brein standaard geprogrammeerd om eerst het slechte te zien en wordt er vergeten om goed gedrag te benoemen.
Daarom is het belangrijk om voor een systeem te kiezen waarbij medewerkers of leidinggevenden elkaar postieve feedback kunnen geven binnen de dertig seconden telkens als er zich iets positiefs voordoet dat gelinkt is aan één van de waarden. Zo kan elk initiatief dat iemand genomen heeft, ook gedeeld worden met het ganse team en dit werkt inspirerend.

De grootste valkuil voor de meeste bedrijven is dat men ervan uitgaat dat door louter een sterke communicatiecampagne te voeren, mensen automatisch hun gedrag zullen veranderen in functie van de nieuwe waarden of missie.
En inderdaad, je kan mensen wel motiveren om de stap te zetten om hun gedrag te aligneren met de nieuwe waarden. Mensen komen dan uit hun comfortzone en gaan mee in de nieuwe 'hype' die het bedrijf hen oplegt.  Maar dit betekent voor de meesten veel onzekerheid en angst.
Daarom is het belangrijk dat het bedrijf een systeem voorziet om  de medewerkers die zo'n 'positief gewenst' gedrag tonen hiervoor op regelmatige basis te erkennen en aan te sporen om nog beter te doen, bijvoorbeeld -door hun positieve gedrag te visualiseren. Gebeurt dat niet, dan is de kans groot dat  medewerkers na verloop van tijd afhaken en  in hun oude gewoontes hervallen.
Om echt te kunnen weten hoe de nieuwe cultuur leeft binnen de organisatie, is er een soort dashboard nodig om continu te kunnen opvolgen en bijsturen indien nodig.

3.  Recruteer in functie van je waarden en missie

Het is vandaag bijzonder moeilijk om nog goede profielen te kunnen aantrekken. Er is immers een sterke 'war for talent' aan de gang. Bedrijven merken dat het niet langer volstaat om een mooi loonpakket aan te bieden. Er is meer nodig.
Bedrijven met een uitgesproken sterke en positieve cultuur hebben het veel makkelijker om toptalent aan te trekken. Kijk maar naar Nike, Schoenen Torfs of GfK. Ze behoren stuk voor stuk tot onze klanten.
Ook wij als kmo merken het verschil. Sinds wij intern een sterke cultuur hebben uitgebouwd, ontvangen wij zelfs regelmatig spontane sollicitaties van toptalenten, iets waarvan wij vroeger alleen maar hadden kunnen dromen.

Belangrijk is dus mensen aan te werven waarvan je denkt dat er een  sterke culturele fit is met je bedrijfsmissie en waarden.
Je kan alleen maar een sterke positieve bedrijfscultuur opbouwen wanneer mensen zich omringd voelen met mensen met dezelfde mindset. Mensen die allemaal geconnecteerd zijn met je missie en waarden, inspireren elkaar en trekken elkaar mee omhoog. Ze moeten allemaal deze positieve attitude uitdragen.
Maar ook omgekeerd. Mensen die niet passen in je cultuur kunnen een negatief effect hebben dat vier keer zo groot is als één positief iemand. Neem dus zeker voldoende de tijd bij het aanwerven van nieuwe medewerkers en stel kritische vragen om goed te kunnen inschatten of hun waarden en motivatie - met andere woorden 'the why' - gealgineerd is met deze van het bedrijf.

Besluit

Een sterke bedrijfscultuur is essentieel voor je bedrijf om aan de top te blijven in een continu veranderende wereld.
Bedrijven met een sterke cultuur boeken tot 22% betere financiële resultaten, rapporteren tot 68% meer talentretentie, boeken tot 37% minder absenteïsme en slagen erin om het engagement van de medewerkers met 83% te verhogen.*
Alles start met verbinding maken.
Verbinding maken met de missie, met de waarden, verbinding maken van mens tot mens. Creëer hefbomen, 'amplifiers',  door mensen regelmatig te waarderen. Hoe meer amplifiers of sterke momenten er gecreëerd worden in je organisatie, hoe meer positieve energie er gegenereerd wordt. En zorg ervoor dat dit gedeeld en gemonitord wordt.
Positieve energie gegenereerd door een menselijke verbinding is nodig om te blijven doorgaan, om mensen vast te houden, ook als het even wat moeilijk gaat.

Nathalie Arteel
Entrepreneur - Motivational Speaker - Recognition Expert

* Bronnen:
Gallup, State of the Global Workplace, 2013
Hay Group, Engagement@Work Study, 2013
Aon Hewitt, Trends in Global Employee Engagement, 2011

$type=three$meta=0$c=9$p=1$show=/p/loyalty.html

$type=three$meta=0$c=9$p=1$show=/p/engagement.html

$type=three$meta=0$c=9$p=1$show=/p/welzijn.html

$type=three$meta=0$c=9$p=1$show=/p/performance.html

$type=three$meta=0$c=9$p=1$show=/p/cultuur.html

$type=three$meta=0$c=9$p=1$show=/p/leadership.html

$type=three$meta=0$c=9$p=1$show=/p/change.html

In de kijker_$type=sticky$meta=0$count=4$cate=1$show=/p/over-ons.html

In de kijker_$type=sticky$meta=0$count=4$cate=1$show=/p/contact.html

In de kijker_$type=sticky$meta=0$count=4$cate=1$show=post

$type=carousel$show=post

Naam

change,3,cultuur,19,engagement,17,leadership,14,loyalty,2,performance,8,welzijn,18,
ltr
item
HR Nieuws: Drie noodzakelijke elementen voor de uitbouw van een sterke bedrijfscultuur
Drie noodzakelijke elementen voor de uitbouw van een sterke bedrijfscultuur
https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEjREdDLidNAoMscbzhoQSXvZr2sEP0DMU3NuFF6pQlSgyQ6FkoH5uoC8BcyT_5rHgTsGtTlQQ82-VcsUkMn7Rrd24RTG_z41duBhXnA4_RziBoe_ve_6iuEDMMcLt6IM_3Q-GaI3dHEHyxx/s1600/Drie+noodzakelijke+elementen+voor+de+uitbouw+van+een+sterke+bedrijfscultuur.jpg
https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEjREdDLidNAoMscbzhoQSXvZr2sEP0DMU3NuFF6pQlSgyQ6FkoH5uoC8BcyT_5rHgTsGtTlQQ82-VcsUkMn7Rrd24RTG_z41duBhXnA4_RziBoe_ve_6iuEDMMcLt6IM_3Q-GaI3dHEHyxx/s72-c/Drie+noodzakelijke+elementen+voor+de+uitbouw+van+een+sterke+bedrijfscultuur.jpg
HR Nieuws
https://www.hrnieuws.be/2017/09/drie-noodzakelijke-elementen-voor-de.html
https://www.hrnieuws.be/
https://www.hrnieuws.be/
https://www.hrnieuws.be/2017/09/drie-noodzakelijke-elementen-voor-de.html
true
2714285598306982913
UTF-8
Alle berichten Geen berichten gevonden BEKIJK ALLES Lees meer Antwoord Cancel antwoord Delete Door Home BLZ BERICHTEN Bekijk alles AANBEVOLEN LABEL ARCHIEF ZOEK ALLE BERICHTEN Geen berichten gevonden Back Home Zondag Maandag Dinsdag Woensdag Donderdag Vrijdag Zaterdag Zon Maa Din Woe Don Vrij Zat Januari Februari Maart April Mei Juni Juli Augustus September October November December Jan Feb Mar Apr Mei Jun Jul Aug Sep Oct Nov Dec zoaps 1 minute ago $$1$$ minutes ago 1 hour ago $$1$$ hours ago Yesterday $$1$$ days ago $$1$$ weeks ago more than 5 weeks ago Volgers Volg THIS CONTENT IS PREMIUM Please share to unlock Copy All Code Select All Code All codes were copied to your clipboard Can not copy the codes / texts, please press [CTRL]+[C] (or CMD+C with Mac) to copy