Met meer dan 30 jaar ervaring in de wereld van de relatiegeschenken kan ik u verzekeren dat het een hele grote uitdaging is geworden voor bedrijven om het ideale geschenk te kiezen voor hun klanten of medewerkers waarmee ze nog echt impact creëren.
Hoe kan je als bedrijf nog iets doen wat mensen echt bijblijft in een wereld waar alles gefocust is op geld en materialisme en waar mensen het nog nooit zo goed hebben gehad als vandaag? Als expert in de business ben ik tot Ă©Ă©n belangrijke conclusie gekomen.
De geschenkencultuur is sterk geëvolueerd in de laatste tien jaar
Het uitwisselen van geschenken gaat terug tot de Griekse cultuur. De Grieken gaven geschenken aan hun gastheer als blijk van waardering en dank. Het is dus iets van alle tijden. Het is een manier om je dankbaarheid of je gastvrijheid te tonen.De meeste bedrijven hebben nog steeds de cultuur om op het einde van het jaar of omwille van een speciale gelegenheid een teken van waardering te geven aan hun medewerkers of klanten. Omwille van de logistieke uitdagingen hebben heel wat bedrijven er de laatste jaren voor gekozen om het geschenk te vervangen door cash.
Al gauw zijn zij tot het besluit gekomen dat dit niet dezelfde impact genereert, integendeel het geven van geld blijkt de meest onpersoonlijke dankjewel te zijn die je aan iemand kan geven.
Geschenken geven moet in de eerste plaats een boodschap of een gevoel uitdrukken, dat is niet het geval bij een cheque of cash.
Lucky Bird keuze concept
Als pionier in de sector hebben wij zeven jaar geleden onze eerste stappen gezet in de richting van het Lucky Bird keuze concept. Waar bedrijven klassiek kozen voor Ă©Ă©n type geschenk (denk aan een kerstpakket of eindejaarsgeschenk) voor hun medewerkers of klanten, konden ze nu voor de Lucky Bird cadeaubox kiezen, waarmee mensen hun eigen keuze konden maken voor hun favoriete geschenk uit onze online collectie.Al gauw bleek dat dit niet voldoende was… De ontvanger wilde meer. Er moesten ook belevenissen aan de collectie toegevoegd worden en leuke cursussen voor persoonlijke ontwikkeling, maar zelfs dat was niet genoeg.
Er was meer nodig om de harten te veroveren van de medewerkers of klanten. Er was meer nodig om echte verbinding te maken.
Verbinding maken doe je van mens tot mens
Concreet heeft dit alles te maken met maatschappelijk verantwoord ondernemen. Mensen willen het gevoel hebben dat ze iets positiefs kunnen bijdragen.Zo hebben wij ervoor gezorgd dat elk bedrijf de keuzemogelijkheid kreeg om Ă©Ă©n of meerdere goede doelen toe te voegen aan zijn persoonlijke Lucky Bird cadeaubox. Hierdoor konden medewerkers of klanten niet alleen kiezen voor een geschenk, belevenis of opleiding maar tevens voor een bijdrage aan een goed doel dat hen aansprak. Dit kon een bekend goed doel zijn maar dit kon ook een goed doel zijn dat gelinkt was aan het persoonlijke verhaal van Ă©Ă©n van de medewerkers.
Make a Wish
Zelf hadden wij het afgelopen jaar onder andere het goede doel 'Make a wish' geĂŻntegreerd in de Lucky Bird cadeaubox. 'Make a wish' helpt kinderen met een levensbedreigende ziekte om nog een liefste droom waar te maken. Deze organisatie steunt bijna volledig op vrijwilligers om dit alles te realiseren.Wat zo mooi is aan dit goede doel is dat de schenker mee wordt betrokken bij het 'Make a wish' verhaal zodat hij of zij weet wat er met zijn donatie gebeurd is.
Dankzij het Lucky Bird concept mochten wij vorige maand een cheque overhandigen aan 'Make a Wish' ter waarde van 9178 euro.
Geven maakt echt gelukkig
Dit is het type van geschenk dat echt verbinding maakt van hart tot hart. Wanneer je immers weet dat jouw donatie kinderen met een levensbedreigende ziekte helpt om niet op te geven -wanneer ze bijvoorbeeld een chemokuur moeten ondergaan- omdat ze zo uitkijken naar de vervulling van hun wens, dan geeft je dit een warm en gelukkig gevoel. Een gevoel dat heel bijzonder is en je op één of andere manier verbindt met iets dat je diep vanbinnen gelukkig maakt.Het bijzonderste aan dit verhaal is dat een groot percentage van deze kinderen uiteindelijk geneest door de mentale kracht die ze hebben ontwikkeld tijdens de vervulling van hun wens. En niet alleen dit, tijdens hun reis is er zoveel vreugde, hoop en nieuwe kracht ontstaan dat dit ook een positieve impact heeft gecreëerd voor het ganse gezin.
Meer over Make a Wish
Besluit
Als je als bedrijf een geschenk geeft dat de medewerker of de klant de mogelijkheid geeft om zelf te kiezen dan creëer je een ervaring die hij of zij nooit meer zal vergeten. Dan slaag je erin om echt verbinding te maken doordat je hen de vrijheid geeft om zelf iets moois te doen met het geschenk. Zo ga je als bedrijf veel verder dan het onpersoonlijke monetaire aspect, je creëert immers een cultuur die 'aandacht, liefde en hoop voor de medemens' uitademt. Meer de Lucky Bird cadeaubox.Nathalie Arteel
Leading Angel Arteel Group
Recognition Expert