Flexibiliteit op de werkvloer vormt steeds vaker een hot topic binnen bedrijven. Zowel werkgevers alsook werknemers verwachten (of vereisen soms zelfs) flexibiliteit van de ander. Als we de opiniepeilingen mogen geloven, droomt elke werknemer van meer flexibiliteit op de werkvloer. Maar is flexibel werken inderdaad de oplossing?
Glijdende werkuren, van thuis uit werken of meer uren presteren tijdens de drukke periodes en minder tijdens de rustigere periodes, het zijn vaak gevoelige punten van discussie die toch heel wat voor -en tegenstanders genereren. Hoewel deze flexibiliteit veel verschillende facetten kent zoals het organisatorische aspect alsook het aspect van de verloning staat of valt het toch voornamelijk door middel van één hoofdkenmerk, nl. VERTROUWEN. Veel bedrijven proberen dan ook meer en meer op basis van vertrouwen te werken. Zo wordt er steeds vaker gekeken naar de resultaten en of het werk tijdig klaar geraakt. Waar en wanneer collega's de nodige uren kloppen, lijkt minder van belang. Dit zou moeten tegemoet komen aan de verzuchtingen van de maatschappij die op zoek is naar een balans tussen werk en vrije tijd alsook een integratie van deze twee leefwerelden.
Maar kan dit vertrouwen effectief de plaats innemen van een neutrale, objectieve beoordelingen in het kader van tijd?
Een prikklok klinkt vreselijk ouderwets en geeft me ook meteen een gevoel van 'Big Brother op de werkvloer'. Toch lijkt het me dat Tijdregistratie ook rust én vertrouwen in een organisatie kan brengen. Vincent Peskens slaat de nagel op de kop in zijn boek De nieuwe kijk op tijdregistratie: "Veel bedrijven werken op basis van vertrouwen. Maar de menselijke geest is niet altijd objectief en interpreteert sommige zaken vaak verkeerd. Met tijdregistratie wordt de aan- en afwezigheid neutraal vastgelegd en kunnen beoordelingen objectief worden gedaan. Hierdoor ontstaat vertrouwen bij zowel werkgever als werknemer".
Tijdregistratie heeft dan ook zijn voordelen, zowel voor de werkgever als voor de werknemer. Enkele van de belangrijkste voordelen zijn:
1. Het is een instrument om vertrouwen op te bouwen
De aan- en afwezigheid wordt neutraal vastgelegd. Er is dus geen ruimte voor speculatie of twijfels. Natuurlijk is dit geen bewijs van de productiviteit tijdens deze uren. Men kan wel de Tijdregistratie langs de cijfers van de productiviteit leggen om te kijken of zich ergens een anomalie voordoet. Daarnaast kan de medewerker ook zelf aan de hand van deze cijfers aantonen welke taken bij hem of haar terecht komen. Als een klant belt met vragen over een project van de vorige maand, als een collega om hulp vraagt bij een project,... Alle onvoorziene gebeurtenissen kunnen worden verzameld.
2. Het is een objectief instrument voor business analyse
Analyse van de kosten & baten, processen, time management, loonadministratie, bezetting en permanentie op de werkvloer, etc. Het is allemaal mogelijk met deze cijfers.
3. Het creëert openheid
Met een goede registratie van de aan- en afwezigheid is er duidelijkheid voor zowel de medewerker, de leidinggevende als de werkgever. Alle partijen kunnen de gegevens bekijken, beoordelen en waar nodig bijsturen.
4. Het is een instrument dat flexibiliteit kan bevorderen
Sommige medewerkers willen liever vroeger beginnen om de kinderen te halen, de anderen willen juist later beginnen om de kinderen naar school te brengen. Maar kan dat altijd binnen het bedrijf? Tijdregistratie kan dan een handig middel zijn voor HR om deze wensen af te stemmen op de geplande productiviteit.
5. Het is een instrument dat doorgroeimogelijkheden kan bevorderen
Tijdregistratie kan ook laten zien of er een functieverschuiving plaatsvindt, omdat je andere taken doet dan waarvoor je bent aangenomen. Dit kan weer een goede reden zijn voor ontwikkeling binnen het bedrijf.
Nog steeds twijfel?
Tijdregistratie is een nuttige tool die we niet zomaar overboord mogen gooien in het kader van een nieuwe tijdsgeest. Personalisatie binnen de specifieke bedrijfscontext is natuurlijk altijd noodzakelijk.
De eventuele minpunten in het kader van tijdsregistratie zullen alvast een topic vormen voor een volgende blog!
Glijdende werkuren, van thuis uit werken of meer uren presteren tijdens de drukke periodes en minder tijdens de rustigere periodes, het zijn vaak gevoelige punten van discussie die toch heel wat voor -en tegenstanders genereren. Hoewel deze flexibiliteit veel verschillende facetten kent zoals het organisatorische aspect alsook het aspect van de verloning staat of valt het toch voornamelijk door middel van één hoofdkenmerk, nl. VERTROUWEN. Veel bedrijven proberen dan ook meer en meer op basis van vertrouwen te werken. Zo wordt er steeds vaker gekeken naar de resultaten en of het werk tijdig klaar geraakt. Waar en wanneer collega's de nodige uren kloppen, lijkt minder van belang. Dit zou moeten tegemoet komen aan de verzuchtingen van de maatschappij die op zoek is naar een balans tussen werk en vrije tijd alsook een integratie van deze twee leefwerelden.
Maar kan dit vertrouwen effectief de plaats innemen van een neutrale, objectieve beoordelingen in het kader van tijd?
Een prikklok klinkt vreselijk ouderwets en geeft me ook meteen een gevoel van 'Big Brother op de werkvloer'. Toch lijkt het me dat Tijdregistratie ook rust én vertrouwen in een organisatie kan brengen. Vincent Peskens slaat de nagel op de kop in zijn boek De nieuwe kijk op tijdregistratie: "Veel bedrijven werken op basis van vertrouwen. Maar de menselijke geest is niet altijd objectief en interpreteert sommige zaken vaak verkeerd. Met tijdregistratie wordt de aan- en afwezigheid neutraal vastgelegd en kunnen beoordelingen objectief worden gedaan. Hierdoor ontstaat vertrouwen bij zowel werkgever als werknemer".
Tijdregistratie heeft dan ook zijn voordelen, zowel voor de werkgever als voor de werknemer. Enkele van de belangrijkste voordelen zijn:
1. Het is een instrument om vertrouwen op te bouwen
De aan- en afwezigheid wordt neutraal vastgelegd. Er is dus geen ruimte voor speculatie of twijfels. Natuurlijk is dit geen bewijs van de productiviteit tijdens deze uren. Men kan wel de Tijdregistratie langs de cijfers van de productiviteit leggen om te kijken of zich ergens een anomalie voordoet. Daarnaast kan de medewerker ook zelf aan de hand van deze cijfers aantonen welke taken bij hem of haar terecht komen. Als een klant belt met vragen over een project van de vorige maand, als een collega om hulp vraagt bij een project,... Alle onvoorziene gebeurtenissen kunnen worden verzameld.
2. Het is een objectief instrument voor business analyse
Analyse van de kosten & baten, processen, time management, loonadministratie, bezetting en permanentie op de werkvloer, etc. Het is allemaal mogelijk met deze cijfers.
3. Het creëert openheid
Met een goede registratie van de aan- en afwezigheid is er duidelijkheid voor zowel de medewerker, de leidinggevende als de werkgever. Alle partijen kunnen de gegevens bekijken, beoordelen en waar nodig bijsturen.
4. Het is een instrument dat flexibiliteit kan bevorderen
Sommige medewerkers willen liever vroeger beginnen om de kinderen te halen, de anderen willen juist later beginnen om de kinderen naar school te brengen. Maar kan dat altijd binnen het bedrijf? Tijdregistratie kan dan een handig middel zijn voor HR om deze wensen af te stemmen op de geplande productiviteit.
5. Het is een instrument dat doorgroeimogelijkheden kan bevorderen
Tijdregistratie kan ook laten zien of er een functieverschuiving plaatsvindt, omdat je andere taken doet dan waarvoor je bent aangenomen. Dit kan weer een goede reden zijn voor ontwikkeling binnen het bedrijf.
Nog steeds twijfel?
Tijdregistratie is een nuttige tool die we niet zomaar overboord mogen gooien in het kader van een nieuwe tijdsgeest. Personalisatie binnen de specifieke bedrijfscontext is natuurlijk altijd noodzakelijk.
De eventuele minpunten in het kader van tijdsregistratie zullen alvast een topic vormen voor een volgende blog!